" Perjuangan Tak Kenal Batas Waktu... Ia Akan Terus Mengalir Seiring... Berjuang Memang Pahit... Kerana SYURGA itu MANIS..."

" CUKUPLAH ALLAH ( MENJADI PENOLONG ) BAGI KAMI DAN DIA SEBAIK-BAIK PELINDUNG "
( ALI IMRAN 3:173 )


" Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu ( Adam ) dan anak hamba perempuanMu ( Hawa ), ubun-ubunku di tanganMu, keputusanMu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama ( baik ) yang telah engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam KitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu, atau Engkau khususkan untuk diriMu, dalam Kitab ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Quran sebagai pententeram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.. " ( H.R Ahmad 1/391- Menurut pendapat Al-Albani, Hadith tersebut adalah sahih )

KREATIVITI DAN INOVASI






... Kreativiti ...

Kreativiti adalah kemampuan untuk menghasilkan idea-idea yang inovatif dan nyata dari fikiran menjadi kenyataan. Proses ini melibatkan proses berfikir yang asli dan kemudian dihasilkan.
Seiring dengan peralihan waktu, istilah kreativiti telah muncul dan berlakunya inovasi manusia, terutama dalam seni dan ilmu pengetahuan dan menyebabkan munculnya kelas kreatif.


... Berfikir Secara Kreatif ...


Berfikir kreatif adalah proses mental yang melibatkan penyelesaian masalah secara kreatif dan penemuan idea-idea baru atau konsep, atau persatuan baru dari idea-idea yang ada atau konsep, diselaraskan oleh proses sedar atau tidak sedar. Dari sudut pandang ilmiah, produk pemikiran kreatif (kadang disebut pemikiran divergen) biasanya dianggap memiliki keaslian dan kesesuaian baik.

 ... Teknologi ...


Teknologi adalah istilah yang merujuk kepada apapun yang boleh dikatakan di dalam tempoh sejarah tertentu, tentang keadaan seni di dalam bidang umumnya secara praktikal dan menggunakan perkakas. Oleh kerana itu dapat dikatakan bahawa kreativiti ialah perkara yang berkaitan tentang seni, kerajinan, bidang, ilmu terapan, dan kemahiran. Dengan erti kata lain juga boleh merujuk kepada setiap sistem atau kaedah-kaedah organisasi yang membolehkan teknologi tersebut berfungsi, setiap bidang kajian yang melibatkan mereka, atau produk dan hasilnya. Etimologi  dari perkataan teknologi masih mencerminkan erti moden, berasal dari Technologia Greek - seni, kemahiran atau kerajinan Logia -Kajian tentang sesuatu, atau cabang disiplin ilmu pengetahuan. Istilah ini juga dapat diterapkan secara umum atau untuk bidang tertentu : Contohnya termasuk " Teknologi Pembinaan", "Teknologi Perubatan" dan "Teknologi Kesenian".


Teknologi telah mempengaruhi masyarakat dan sekitarnya dalam beberapa cara. Dalam masyarakat, teknologi telah membantu mengembangkan ekonomi yang lebih maju ( termasuk ekonomi global masa kini ), dan telah memungkinkan munculnya pelbagai peralatan yang lebih canggih dan terkini.














Art education

Art education is the area of learning that is based upon the visual, tangible art-drawing, painting, sculpture, and design in jewelry, pottery, wearing, fabrics, etc, and design applied to more practical fields such as commercial graphics and home furnishings. Latest trends also include photography, video, film, design, computer, art, etc.

Historically art was a taught in Europe via the etelier method system where artist's took on apprentices who learned their trade in much the same way as any guild such as the masons ( stonesmasons or goldsmiths  etc ). The first art schools were established in 400 BC Greece as mentioned by Plato. During the Renaissance formal training took place in art studios. Historically, design has had some precedence over the Europe in the 18th century. education in art teke place across the life-span children, youth, and adults learn about art in community based institutions and organizations such as museums, local arts agencies, recreation centers, places of morship, sosial service agencies, and the prisons among many other possible venues.

Within art schools " visual arts education " encompasses all the visual and performing arts delivered in a standards-based, sequential approach by a qualified instructor as part of the core curriculum. Its core is the study of inseparable artistic and aesthetic experience and learning.